Virtual Reality op Scholen
“Virtual Reality is de toekomst!”, je hoort het steeds vaker. En dat klopt! Waar VR voorheen uitsluitend gebruikt werd en bedoelt was voor recreatieve doeleinden, vervult het tegenwoordig steeds vaker de rol van bijvoorbeeld groei en teambuilding. Voor veel bedrijven biedt dit een goedkopere oplossing voor dure HR vraagstukken, voor scholen biedt dit kansen om gezamenlijk binnen de interesse van de jeugd te werken aan uitdagingen zoals verbinding en individuele vooruitgang. Daarnaast is het voor scholen een uiterst geschikte activiteit gezien de beschikbare ruimte, indeling van de lesroosters en de mogelijke binding tussen docenten en leerlingen. In deze blog bespreken we wat VR voor scholen kan betekenen en waarom VR Boxx al jaren succesvol samenwerkt met en voor scholen.
Verbinding
Een actueel topic is de digitale wereld en de afstand die het creëert tussen jongeren die urenlang naar een scherm kijken. Recentelijk werd bekend dat jongeren al 100 minuten per dag naar een scherm kijken (met name de telefoon) 1. Het gaat gepaard met stilzitten, overgewicht en diverse andere gezondheidsproblemen. Daarnaast besteden kinderen steeds meer tijd aan social media, wat niet bijdraagt aan de afschakeling van de digitale wereld 2. Buiten alle zorgen die er komen kijken bij deze trend is een van de meest genoemde zorg vaak de ‘afzondering’. Kinderen “leven” online, maar verliezen daarmee de kracht van sociale vaardigheden in de “echte” leven. Kort gezegd maakt bv. Social Media een persoon vaak minder gelukkig 3.
1 https://nos.nl/artikel/2468642-kinderen-meer-op-scherm-dan-ooit-kwart-van-baby-s-meer-dan-twee-uur-per-dag
2 https://www.omroepbrabant.nl/nieuws/4361292/kinderen-zitten-wel-5-uur-per-dag-op-social-media-het-is-verslavend
3 https://nos.nl/artikel/2506465-minder-gelukkig-en-keuzestress-door-gebruik-sociale-media
Toch zal het niet snel gaan veranderen. Met de komst en toenemende invloed van AI en de Metaverse in aantocht zullen kinderen eerder méér gebruik maken van hun apparaten dan minder. En juist daarom is het belangrijk om te kijken naar toolings binnen deze markt die wél bijdragen aan groei, plezier én verbinding. Voor scholen is dit een kans om de digitalisering te omarmen en in te zetten voor deze doeleinden. Laten we een aantal voorbeelden noemen met betrekking tot Virtual Reality.
- Virtual Reality beschikt tegenwoordig over Free-Roam en daarmee de mogelijkheid om gezamenlijk te spelen op een natuurlijke wijze. Deelnemers bewegen precies zoals in het echt en omdat het voor de deelnemers voelt als “normaal” zullen ze het ook niet aanschouwen als iets geks. Omdat dit als groep beleefd kan worden wordt het automatisch gezien als samen doen en dus verbinding.
- Virtual Reality geeft deelnemers een rol. Er zijn geen verschillen, behalve de natuurlijke sociale eigenschappen. Iedereen kan iets betekenen en iedereen is benodigd voor het behalen van een bepaald doel. Of dat nou een puzzel is óf het verdedigen van een kamp is. Iedereen doet mee! Dat zorgt automatisch voor verbinding, omdat je samen naar een bepaald doel toewerkt.
- Virtual Reality speelt enorm in op successen. Je ontsnapt samen uit een escaperoom, verdedigt samen een bepaald doel óf je bakt samen de beste hamburgers. Als je dat doel samen behaald wordt het vaak gevierd met opzwepende muziek of vuurwerk. Dit zorgt automatisch voor verbinding, je behaalt namelijk samen dat succes.
- Virtual Reality is toegankelijk voor iedereen, dus docenten en leerlingen kunnen samen een activiteit beleven in groepsvorm. Vaak merk je dat de docent op een jolige manier meedoet aan de activiteit en de leerlingen dit als geweldig ervaren doordat ze de docent in hun wereld zien acteren.
Kort gezegd, Virtual Reality heeft de laatste jaren een shift gemaakt van individueel indrukwekkend naar gezamenlijk overweldigend. Op een positieve wijze, je bent namelijk samen onder de indruk.
Deze verbinding dankzij VR is op scholen een kansrijke tooling om in te zetten tijdens bijvoorbeeld introductieweken óf voor/na de examenperiodes. Je leert tijdens dit samendoen elkaar kennen op een luchtige, unieke wijze óf schakelt even samen af voor/na een stressvolle individuele periode (examens). Iedere periode waarbij de school iets wilt vieren (het nieuwe schooljaar) óf afsluiten (het succesvolle huidige jaar) heeft vanzelfsprekend behoefte aan een verbindende activiteit.
Individuele vooruitgang
VR draagt bij aan de persoonlijke groei van leerlingen. De grootste redenen hiervoor zijn dat er veilig fouten kunnen worden gemaakt, het een laagdrempelige activiteit is én leerlingen iets doen vanuit de eigen interesse.
Fouten maken
Laten we als voorbeeld de VR Multiplayer nemen, een erg succesvolle experience op scholen. Deelnemers zijn in groepsverband een doel aan het beschermen tegen diverse cartoonische “vijanden”. Met een pijl en een boog moeten ze samenwerken en het doel veilig stellen. Klinkt tof, toch? Absoluut! Maar het doel kan ook mislukken… Leerlingen zijn nog aan het ontwikkelen en kunnen fouten linken aan “falen” of “schaamte”, maar omdat de activiteit leuk is vanuit zichzelf en het geen impact heeft op iets buiten de VR, wordt het niet geassocieerd met een negatief gevoel. Het was, ondanks het niet behalen, nog altijd leuk! De associatie met plezier zorgt ervoor dat een leerling leert omgaan met tegenslag zónder daarbij direct een negatief gevoel te ervaren. De uitkomst heeft namelijk geen consequenties.
Laagdrempelige activiteit
Bij veel toetsen hoort stress. Bij veel activiteiten hoort veel uitleg en dus stress. Leerlingen associëren een activiteit of gebeurtenis vaak met een belangrijk moment en dat levert stress op. Virtual Reality is én geen belangrijke test én geen toets/examen. Het is voornamelijk een leuke activiteit. De feedback die achteraf gegeven kan worden is daarom niet meteen gekoppeld aan prestatiedrang of stress, maar aan een leuke activiteit. Dit zorgt ervoor dat de leerlingen leren omgaan met feedback op basis van een activiteit zónder gemengde gevoelens te ervaren.
Vanuit de eigen interesse
Iets wat je leuk vind laat je sneller groeien, toch? We hebben al geconstateerd dat de digitale wereld de toekomst is én dat de jeugd steeds vaker/langer op apparaten aanwezig is. Ze vinden het ook leuk, voornamelijk gaming/vluchtige posts bekijken. Omdat VR gekoppeld is aan een tijd (geen uren aan een stuk) is het een kopie van waar ze al veel tijd aan besteden. Omdat er ook nog een leerdoel aan gekoppeld is (samenwerken, binding en groei) zal dit sneller gaan, het is immers eenvoudiger “leren” als het leuk is. Een overkoepelende studie bewees al ooit dat leren met VR tot vier keer sneller gaat dan de traditionele middelen 7.
7. http://www.modsimworld.org/papers/2017/Effectiveness_of_AR_and_VR.pdf
Waarom op jullie school?
De Daltonschool in Dokkum besloot vanuit hun kernwaarden (samenwerking, vrijheid, effectiviteit, zelfstandigheid en reflectie 5) al meermaals te kiezen voor Virtual Reality om inzichten te verkrijgen in de kinderen en hoe ze hen persoonlijk kunnen helpen. Zij zagen de toegevoegde waarde van een laagdrempelige activiteit om te zorgen voor verbinding en individuele groei. Daarnaast werd de activiteit gekoppeld aan een open dag waarbij ze hun kernwaardes wilden “vieren”6.
4. https://www.pwc.com/us/en/tech-effect/emerging-tech/virtual-reality-study.html
5. https://www.onderwijsconsument.nl/wat-dalton/#:~:text=Op%20daltonscholen%20ligt%20de%20focus,brede%20vorming%20van%20het%20kind.
6. https://www.rtvnof.nl/video-basisschoolleerlingen-ontdekken-het-daltononderwijs-door-vr-experience/646191/
Bovenstaande casus laat zien dat VR uitermate geschikt is voor een viering (open dag, introductieweek, afsluiting van het huidige schooljaar) en aansluiting heeft met belangrijke kernwaardes vanuit scholen. Maar het biedt nog veel meer kansen.
Overal en altijd
Virtual Reality is niet gebonden aan een eigen locatie waardoor het eenvoudig is om op de eigen school te organiseren. Buiten de ruimte (die vaak al aanwezig is) heb je niets nodig. Er is ook geen tijdslimiet gebonden aan de activiteit, waardoor het van een uur tot dagen kan duren (diverse groepen).
Geschikte ruimte
Scholen hebben vrijwel altijd een gymzaal of aula tot hun beschikking waar veel kinderen tegelijkertijd aanwezig kunnen zijn en waar meerdere ervaringen kunnen worden opgebouwd. Met een aantal speelvelden wordt het écht een speeltuin voor de docenten en leerlingen.
Verplaatsing
Omdat Virtual Reality op de eigen locatie kan worden georganiseerd bespaart het veel tijd/geld omdat er geen verplaatsing naar een externe locatie hoeft plaats te vinden.
Roostertijden
Virtual Reality kan plaatsvinden op ieder gewenst tijdstip en de duur kan worden aangepast zodat het eenvoudig in te roosteren valt. Klassen kunnen omstebeurt de “speeltuin” betreden en deel nemen aan de experiences. Er hoeft niets omgegooid te worden qua roosters.
Docenten en leerlingen samen!
Virtual Reality is uiterst geschikt voor teambuilding, ook tussen docenten en leerlingen. Zo creëer je niet alleen binding tussen de leerlingen onderling, maar ook met hun docenten.
Workshops
VR Boxx denkt graag mee over de invulling om Virtual Reality te organiseren op de eigen school, maar belangrijk is om te weten wat je zelf écht wilt. Buiten een recreatief evenement voor leerlingen en/of docenten is een VR workshop ook een optie. Virtual Reality is namelijk eenvoudig, zoals gezegd, in te meten binnen de roostertijden. Klassen (incl. docenten) wordt verteld over wat VR is, hoe het de toekomst is en ze beleven zelf een gedeelte, bijvoorbeeld met de Playground. Centraal in deze workshops staat het beleven, bespreken en bekijken. Daarbij kunnen opdrachten worden toegevoegd voor de kijkende deelnemers zoals antwoord geven op de vraag wie de leiding pakt, wie goed praat met de anderen of wie het meeste initiatief toont.
Hoe ziet een VR activiteit op mijn school er dan uit?
Oke, stel je hebt 200 kinderen die je gedurende een dag een VR activiteit wilt laten beleven met als insteek samenwerken en verbinding. Iedere 40 minuten moeten klassen naar de volgende les. Een klas bestaat gemiddeld uit 20 leerlingen. Je krijgt dan dus 10 rondes.
Als voorbeeld kunnen de onderstaande blokken worden aangehouden, uiteraard afhankelijk van het lesrooster. Ieder blok komt er een klas naar de gymzaal of aula waar ze wat uitleg krijgen (als gehele groep) en daarna in groepjes deel zullen nemen aan de VR Experiences.
09:00 – 09:40 13:00 – 13:40
09:50 – 10:30 13:50 – 14:30
10:40 – 11:20 14:40 – 15:20
11:20 – 12:00 15:30 – 16:10
12:10 – 12:50 16:20 – 17:00
Als voorbeeld nemen we de VR Multiplayer (2 speelvelden) en 5 Minigames ( VR Playground). De Multiplayer beleven de leerlingen in groepjes van 5 personen, dus er zijn steeds 10 leerlingen bezig in rondes van ca. 15 minuten. De wachtenden kunnen bespreken en bekijken maar beleven ook nog diverse korte ervaringen. Na de ronde wordt er doorgewisseld. Zo ben je effectief een dik half uur per klas bezig met VR en kort met de uitleg / het doorwisselen.
Een programma is zo flexibel als wenselijk in te steken waarbij er gesleuteld kan worden aan de tijden, ervaringen en groepsgroottes. Er kunnen bijvoorbeeld ook 4 speelvelden worden opgebouwd zodat er meer kinderen tegelijkertijd bezig zijn met de groepservaring.
VR Boxx denkt graag mee! Voor iedere groepsgrootte en ieder budget zijn er passende invullingen.
Verbind met je leerlingen!
Redenen genoeg om als school te kijken naar de kansen. Er is, gezien de ontwikkelingen op VR gebied, meer aansluiting dan ooit met leerlingen en docenten. De perceptie is vaak dat het heel duur is, maar gezien de overige voordelen, is het onder de streep vaak goedkoper, handiger en toffer dan andere opties.
Enthousiast en nieuwsgierig geworden naar wat het voor jouw school kan betekenen? Neem dan contact met ons op en we helpen je graag op weg!