Virtual Reality voor Dummies!

Virtual Reality voor Dummies!

Je hebt vast al wel eens gehoord over de term Virtual Reality, maar wat is dat nu precies? Het is nieuw, innovatief en kan op verschillende manieren en met verschillende doelen gebruikt worden. We leggen je graag wat meer uit over VR in deze blog. Hierna ken je alle basics en de mogelijkheden die Virtual Reality te bieden heeft.

Wat is Virtual Reality?
Virtual Reality (VR) is een technologie die mensen in staat stelt om te worden ondergedompeld in een digitale omgeving. Het is als het ware een "nieuwe wereld" die je kunt verkennen zonder fysiek aanwezig te zijn. De eerste VR bril komt al uit het jaar 1961 maar de brillen die wij nu kennen zijn pas echt bekend geworden in 2012. VR wordt mogelijk gemaakt door het dragen van een speciale headset die je ogen bedekt en daarmee volledig afsluit van de realiteit. De headset toont je een 3D-beeld van een virtuele omgeving en zorgt ervoor dat je de bewegingen van je hoofd kunt gebruiken om in de virtuele wereld rond te kijken. Binnen 3 tot 5 seconden beginnen je hersenen te wennen aan de fictieve wereld en zul je niet meer doorhebben dat wat je ziet dus niet echt bestaat. Er lopen wel een aantal begrippen door elkaar, vandaar dat we snel even dat onderscheid maken voor je.

AR: 
AR staat voor Augmented Reality (toegevoegde realiteit). Het is een technologie die digitale elementen, zoals afbeeldingen, video's, 3D-modellen en geluiden, combineert met de echte wereld om jou beeld over de wereld te vergroten

VR: VR staat voor Virtual Reality (virtuele werkelijkheid). Het is een computertechnologie die gebruikers onderdompelt in een volledig digitale omgeving met behulp van een VR-headset en controllers, waardoor een meeslepende en interactieve ervaring wordt gecreëerd.

MR: MR staat voor Mixed Reality (gemengde realiteit). Het combineert elementen van AR en VR om digitale objecten te integreren in de echte wereld en ze te laten interageren met de fysieke omgeving.      

De mogelijkheden van Virtual Reality
Met VR kun je verschillende ervaringen beleven, zoals het verkennen van een verlaten stad, het beklimmen van een berg, of het spelen van een spannende game. Een game, zoals het bergbeklimmen kan dusdanig écht voelen dat je vaak zal zien dat mensen ook springen, wankelen op hun benen of beginnen te zweten. Het activeert vaak je echte angsten en gevoelens, dus wanneer je in de "nieuwe wereld" bent en je hersenen beginnen te wennen komt bijvoorbeeld de hoogtevrees om de hoek kijken.

Een ander goed voorbeeld is dat iemand die bang is voor haaien niet graag in een kooi onder water gaat met grote witte haaien die langs de kooi zwemmen. Je zal merken dat het lopen naar de rand van de kooi voor mensen met deze angst écht angstig aanvoelt. Virtual Reality maakt hier ook graag gebruik van door de haai uit bijvoorbeeld uit onverwachte hoeken te laten komen (beneden) óf opeens vanuit het donker te laten verschijnen.

Tegenwoordig wordt Virtual Reality ook steeds vaker ingezet in het bedrijfsleven, door bijvoorbeeld architecten. Zij zorgen ervoor dat het gehele huis wordt gedigitaliseerd zodat jij met een VR bril door jouw eventuele toekomstige huis kan lopen en ervaren hoe het is om daar te wonen. Zie jij jezelf al op het dakterras zitten onder de parasol die daar staat?

Ook ziekenhuizen, kunstenaars en scholen maken steeds meer gebruik van Virtual Reality. Je kan bijvoorbeeld leren opereren op een virtuele patiënt in plaats van op echte dieren. Mislukt? Klik dan op restart. Datzelfde geld voor een schilderij dat nét niet is hoe je het in je hoofd had. Kinderen, die opgroeien in een digitale wereld, zijn al vaak gewend aan de moderne wereld. Zij hebben minder moeite met instappen en vinden het vaak ook gewoon "tof". Toch zie je dat leraren, buiten het gaming doel, Virtual Reality ook steeds meer inzetten om binding te creëren en karakter eigenschappen te ontwikkelen. Je kan namelijk een scholier die moeite heeft met presenteren ook in de virtuele wereld op een podium laten staan, voor een digitaal publiek. Een publiek dat altijd geïnteresseerd kijkt en niet oordeelt, dat voelt goed!

Na de Corona is de toepassing van virtueel meeten ook sterk ontwikkeld. Bedrijven hadden behoefte aan toch samen zijn ondanks afstand en dat is waar Virtual Reality in uitblinkt. Thuiswerken voelt dan toch alsof je samen bent en het delen van je scherm, een presentatie geven óf zelfs even fluisteren met jouw collega is natuurlijk mogelijk. Ontwikkelaars als Facebook zien hier de mogelijkheden van in en hebben daarom besloten om hier flink in te investeren.

De mogelijkheden met Virtual Reality zijn oneindig. Doe jij aan Yoga en wil je dat graag doen op een prachtig strand maar woon je in een regenachtig land? Geen probleem! Ambieer jij een carrière als Deejay maar heb je onvoldoende budget voor een volledige set-up? Koop het in Virtual Reality en oefen! Leren koken? Leren verven? Alles kan en alles mag. Maar buiten al deze ontwikkelingen is Virtual Reality momenteel nog voornamelijk sterk in de gamewereld. Waar voorheen kleine minigames de regel waren zie je steeds vaker grote ontwikkelaars die enorme games uitbrengen, volledig in VR. Neem als voorbeeld Valve met een van de meest populaire franchises Half-Life. Zij brachten het immens populaire spel Half-Life: Alyx uit. Nog nooit werd een VR game zo goed ontvangen en was het zo goed ontwikkeld.


Steeds vaker zie je ook dat bepaalde games uit VR écht een hype worden zoals het bekende BeatSaber. Grote Youtubers en Influencers spelen dit op hun kanalen waardoor veel van de kijkers, voornamelijk jeugd, al snel in aanmerking komt hiermee en er ook overtuigd van wordt. Één van de allergrootste games uit de laatste jaren, Among Us, bracht recentelijk de VR versie uit. Ondanks dat het spel in populariteit sterk afgenomen was, werd met de VR release record na record verbroken. Ondanks dat traditionele platformen, zoals een Playstation of een X-Box, nog steeds veel meer aanwezig zijn, wordt verwacht dat binnen een aantal jaren steeds meer gezinnen óók een VR bril thuis hebben liggen. Sterker nog, de bedrijven achter de bekende consoles, Sony en Microsoft, hebben het al eens geprobeerd met hun eigen VR apparatuur. Helaas was de markt er toen nog niet klaar voor...

Wat heb je nodig om VR te beleven?
Het belangrijkste wat je nodig hebt om Virtual Reality te kunnen ervaren is natuurlijk een bril en de controllers. Dat klinkt eenvoudig, maar dat is vaak al een lastige keuze. Inmiddels zijn er dusdanig veel bedrijven gestart met VR dat er al veel diverse apparaten beschikbaar zijn. HP heeft bijvoorbeeld de Reverb, een redelijke betaalbare bril die een hoge resolutie garandeert, META (Facebook) biedt de meer gangbare bril met de Quest, die vaak gezien wordt als het beste instapmodel. Varjo brengt de duurdere bril op de markt maar garandeerd ultra scherpe beelden en dan heb je ook nog HTC die nóg beter beeld beloofd. Kortom, de concurrentie is hoog en ieder merk roept natuurlijk dat ze de beste zijn! Het beste kan je het vergelijken met de traditionele consoles. Waar de Nintendo de meest gangbare en all-round console is voor families, is de Quest dat binnen de VR. De Playstation, bekend om de beste resoluties en beelden mag je best vergelijken met de HTC en de X-Box die prima is en niet eens zoveel minder dan de Playstation (alleen minder bekend), is de Varjo.

vr brillen

Vaak als je een bril en controllers hebt, heb je al voldoende om te starten met de ervaring die jij wenst te beleven. De brillen komen namelijk met hun eigen "shop" waar je applicaties (games o.i.d.) kan kopen. Sommige applicaties, bijvoorbeeld voor architecten, moet je op licentie basis kopen. Google is je beste vriend, dus wanneer je een specifieke app zoekt, kijk dan even waar je die -als die niet in de shop staat- kan vinden. Let op! net als met consoles zijn er ook exclusive games/applicaties voor bepaalde brillen. Verwarrend hè? Daarom wordt er ook sterk aangeraden om je te verdiepen in welke bril je komt, afhankelijk van welk doel je ermee wilt bereiken.

Er is ook nog iets in de Virtual Reality genaamd free-roam. Dit is een moderne techniek waarmee je meerdere spelers in dezelfde ruimte actief kan laten zijn in hetzelfde spel. Je hebt hiervoor vaak een laptop nodig die de applicatie draait en de brillen met elkaar koppelt. Maar, voordat je daar komt, ga eerst eens voor de hoogste score in Beatsaber! Plus, heb je al eens Horror ervaren in VR? Absoluut -niet- aan te raden!

De Metaverse. Wat is dat precies?
De metaverse is een virtuele wereld die bestaat uit een netwerk van geconnecteerde virtuele omgevingen en sociale gemeenschappen waarin gebruikers kunnen communiceren, spelen, werken en experimenteren met behulp van avatar-personages en geavanceerde technologieën zoals virtual reality en blockchain. Het is een evoluerende digitale ruimte die steeds meer interactiviteit, personalisatie en sociale integratie biedt.

Het leest waarschijnlijk stoffig, maar eigenlijk moet je het zien als "leven in een virtuele wereld". Alles dat je in het echte leven doet, kan je daar dan ook. Het klinkt gek en onmogelijk, maar het is wel degelijk de toekomst, en niet eens de verre toekomst. Mark Zuckerberg, CEO van Facebook, heeft in 2021 aangegeven dat het ongeveer "5 tot 10" jaar zal duren voordat de Metaverse volledig draait. Dat betekend dat we dus spreken over ergens tussen 2026 en 2031. Er is nog weinig over bekend en uitgelekt, maar dat het komt is 100% zeker. De simpele reden is dat het nu al, zonder echt te bestaan, getaxeerd is op 800 miljard dollar. Er wordt dus gigantisch veel in geïnvesteerd en dat zie je in de markt. Games en applicaties worden steeds beter, steeds realistischer en steeds overtuigender. Waar je eerst persé in je controllers nodig had kan de bril tegenwoordig al je handen scannen. Je gebruikt gewoon je echte handen in een digitale wereld. Dat is dus het begin van de metaverse.
 

Hoe ziet de toekomst van Virtual Reality eruit?
Virtual Reality is al lang geen opkomende technologie meer. Het is een populaire "tool" die zijn weg heeft gevonden binnen het bedrijfsleven door toepassingen voor de zorg, architecten en gewoon als recreatieve inzet tijdens het personeelsuitje. Daarnaast zie je dat het binnen de particuliere markt steeds gangbaarder én goedkoper wordt om een VR bril aan te schaffen. Youtubers en influencers hebben de VR geaccepteerd en worden ook steeds vaker ingezet als boegbeeld om het te promoten. Applicaties om samen een film te kijken via Netflix óf samen op vakantie te gaan naar Oostenrijk zijn al allemaal mogelijk. De toekomst is dus rooskleurig. Zeker met de eerder besproken Metaverse op komst.

En toch zie je dat, ondanks alles, VR ook nog wordt afgedaan als "dat is niet interessant voor ons" of "dat gaat niets worden". Een beetje hetzelfde verhaal als lang geleden met e-mail óf internet. Beiden waren gedoemd te mislukken. Het probleem met Virtual Reality is dat het lastig is om uit te leggen. Hoe leg je iemand uit dat een draak die over je heen vliegt écht voelt? Of dat die haai wel écht dichtbij komt? Hoe leg je iemand uit dat een overleg in de VR toegevoegde waarde heeft omdat je samenzit en dat een kind leren presenteren voor een virtueel publiek wel degelijk zorgt voor groei? VR is een kwestie van doen. Twijfel dus ook niet langer, zoek op Google (die ook werden afgeschreven toen ze begonnen) eens naar een specialist, want inhuren is vaak goedkoper dan aanschaffen. Organiseer eens een personeelsfeest met Virtual Reality of ga eens voor een kinderfeestje in de digitale wereld. Of zet desnoods eens een paar seconden die bril op... het is immers de toekomst. En die houdt "dat gaat niets worden" absoluut niet tegen. Ga eens voor VR, want doen is ervaren. 

Over de schrijver
Graag bezorg ik jullie organisatie het perfecte uitje!
Reactie plaatsen